Veelgestelde vragen

Aanmelding en plaatsing

We kunnen ons voorstellen dat je vragen over de opvang van je kind(eren) hebt. Op deze pagina vind je het antwoord op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan vooral contact met ons op. 

  • Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

    Je kunt je kind (of toekomstige kind) inschrijven via het aanmeldformulier op onze website

  • Kan ik een rondleiding aanvragen voordat ik mijn kind aanmeld?

    Ja, dat is mogelijk. Via ons contactformulier kun je een rondleiding aanvragen. Geef hierbij aan welke locatie je wilt bezoeken. Onze medewerkers nemen contact met je op om een afspraak in te plannen.

  • Kan mijn kind wennen voordat de opvang start?

    Voorafgaand aan de start van de opvang vindt er een intakegesprek plaats op de locatie. Dit moment biedt je kind de kans om te wennen aan de groep. Tijdens het gesprek bespreken we ook hoe wij nieuwe kinderen begeleiden. Wenmomenten buiten het intakegesprek kunnen alleen worden gepland als dit in de overeenkomst is opgenomen. Je kunt voor de definitieve plaatsing aangeven bij de afdeling Klant en Markt dat je graag wilt dat je kind wenmomenten heeft. Zij bekijken of dit mogelijk is.

  • Hoe kan ik een wijziging doorgeven of de opvang opzeggen?

    Je kunt wijzigingen of opzeggingen per e-mail doorgeven aan: klantenmarkt@sinnekinderopvang.nl.

    Een uitbreiding van opvang kan ingaan op de eerstvolgende mogelijke datum. Voor een vermindering of opzegging hanteren wij een opzegtermijn van één maand, gerekend vanaf de datum waarop de e-mail is verzonden (tenzij je zelf een latere datum aangeeft).

  • Wat is de minimale afname voor opvang?
    • Voor dagopvang geldt een minimale afname van 2 dagdelen per week.
    • Voor de speelleergroep geldt een minimale afname van 2 ochtenden per week.
    • Voor buitenschoolse opvang geldt een minimale afname van 1 ochtend of middag per week.
  • Wat is het minimale aantal uren opvang per dag?

    Het aantal uren wordt berekend op basis van de openingstijden. Dit varieert per opvangsoort en locatie. Raadpleeg het document Diensten en tarieven op onze website voor meer informatie.

  • Zijn er wachtlijsten?

    Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de leeftijd van je kind, de gewenste startdatum, het aantal opvangdagen en de specifieke locatie.

  • Wat is de opzegtermijn?

    Voor volledige of gedeeltelijke opzegging geldt een opzegtermijn van één maand, vanaf de datum waarop de e-mail is verzonden (tenzij je zelf een latere datum aangeeft).

  • Hoe kan ik buitenschoolse opvang (BSO) aanvragen?

    Je kunt je kind aanmelden via het aanmeldformulier op onze website. Als je kind al opvang bij ons heeft, kun je dit ook per e-mail of telefonisch aanvragen. BSO is gekoppeld aan de basisschool van je kind. Geef bij de aanvraag aan naar welke basisschool je kind gaat en in welke groep hij/zij start.

Financieel

  • Wat zijn de kosten van kinderopvang?

    De kosten kun je terugvinden op onze tarievenkaart met de bruto uurtarieven.

    Werkende en/of studerende ouders kunnen bij de Belastingdienst een inkomensafhankelijke vergoeding (kinderopvangtoeslag) aanvragen. Het netto bedrag dat je betaalt voor kinderopvang is afhankelijk van je bruto verzamelinkomen. Met behulp van de rekenhulp op onze website kun je de netto kosten berekenen.

  • Hoe en wanneer ontvang ik een factuur?

    Facturen worden rond de 21e van de maand opgesteld en geplaatst in het ouderportaal. Je ontvangt hiervan een melding per e-mail.
    Indien je gebruik maakt van automatische incasso, wordt het bedrag rond de 1e van de maand afgeschreven. Wij factureren vooruit, zodat dit aansluit op de vooruitbetaling van de kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld: rond 21 maart ontvang je de factuur voor april.

  • Kan ik een netto factuur ontvangen?

    Het is mogelijk om de kinderopvangtoeslag rechtstreeks door de Belastingdienst op onze rekening te laten storten. In dat geval ontvang je een netto factuur. Dit kun je aangeven bij de aanvraag of wijziging van de kinderopvangtoeslag.

  • Hoe worden nationale feestdagen verrekend in mijn contract?

    Het uurtarief is zo vastgesteld dat we rekening houden met sluiting op nationale feestdagen. Deze dagen worden verrekend in de uurprijs.

  • Hoe worden de uren in mijn overeenkomst berekend?

    Wij maken een jaarberekening van het aantal uren opvang per week. Dit totale aantal uren per jaar wordt gelijkmatig over 12 maanden verdeeld.

  • Hoe kom ik aan een jaaroverzicht?

    Jaaroverzichten zijn beschikbaar in het ouderportaal. Na inloggen kun je deze vinden onder 'Account' en vervolgens 'Facturen'.
    Let op: jaaropgaven van 2021 of eerder zijn niet meer terug te vinden in het ouderportaal. Je kunt deze opvragen via debiteuren@sinnekinderopvang.nl

  • Voor hoeveel uren mag ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

    Je kunt maximaal voor 230 uur per maand kinderopvangtoeslag aanvragen. Voor de voorwaarden kun je de website van de Belastingdienst raadplegen.

  • Waarom betaal ik tijdens de zomermaanden voor 41 weken opvang?

    De betalingen lopen door tijdens vakanties omdat wij een jaarberekening hanteren. Het aantal opvanguren per week wordt vermenigvuldigd met 41 weken (bij een schoolwekenpakket) en vervolgens verdeeld over 12 maanden.

Afwezigheid

  • Waarom ontvang ik geen afwezigheidstegoed meer?

    Vanaf 2024 bieden we geen afwezigheidstegoed meer aan. In onze brief "Diensten en tarieven 2024" is hierover uitleg gegeven:
    Het opbouwen van tegoeden bij tijdig afmelden komt te vervallen. Uit onderzoek bleek dat vanwege de hogere bezettingsgraad op onze locaties veel ouders hun tegoeden al niet meer konden inzetten. Aangezien de bezetting naar verwachting verder toeneemt, is deze mogelijkheid steeds beperkter geworden.

  • Kan ik een afwezigheidsmelding ongedaan maken?

    Heb je de afmelding via het ouderportaal gedaan, dan kun je dit tot 15 minuten na de melding zelf ongedaan maken. Na deze tijd is dat niet meer mogelijk via het ouderportaal. Je kunt dan een nieuwe aanvraag indienen. De locatie bekijkt of er nog een plek beschikbaar is.

  • Wordt een afmelding in mindering gebracht op mijn factuur?

    Nee, een afmelding heeft geen invloed op de factuur. Je betaalt voor de gereserveerde plek die het contract voor jouw kind beschikbaar houdt, niet voor de daadwerkelijke aanwezigheid.

  • Wanneer moet ik mijn kind afmelden?

    We verzoeken je om afmeldingen zo vroeg mogelijk door te geven. Dit helpt ook andere ouders die eventueel een extra opvangmoment willen aanvragen, zodat hun verzoek misschien kan worden gehonoreerd.

  • Kan ik mijn kind in de vakantie een halve dag afwezig melden bij de BSO?

    Het ouderportaal en de app ondersteunen geen meldingen voor halve dagen afwezigheid bij de buitenschoolse opvang (BSO). Wij raden aan om een halve dag afwezigheid door te geven via klantenmarkt@sinnekinderopvang.nl. Voor volledige dagen kun je de afwezigheid wel zelf registreren via het ouderportaal.

Incidenteel extra opvang of een ruildag

  • Kan ik mijn kind incidenteel extra naar de opvang brengen?

    Ja, dit is mogelijk, afhankelijk van de beschikbaarheid. Een extra opvangdag kun je aanvragen via het ouderportaal.

  • Gaat een aangevraagd dagdeel altijd door?

    Niet altijd. Er moet voldoende ruimte zijn binnen de capaciteit van de groep of de tweede stamgroep en er dient voldoende personeel aanwezig te zijn. Locaties beoordelen de aanvragen en je ontvangt via het ouderportaal een goed- of afkeuring.

  • Hoe betaal ik voor een extra opvangdag?

    De extra uren worden gefactureerd. Je kunt hiervoor bij de Belastingdienst extra kinderopvangtoeslag aanvragen, mits je nog niet aan het maximum aantal uren zit.

  • Wat is een ruildag?

    Wanneer je een opvangdag niet nodig hebt, kun je een ruildag aanvragen via het ouderportaal. Dit betekent dat je je kind niet afmeldt, maar aangeeft welke datum je wilt ruilen en voor welke nieuwe dag. De locatie beoordeelt of er plek is voor je kind op de gewenste dag.
    Ruildagen kunnen tot 10 werkdagen vóór of na het oorspronkelijke opvangmoment plaatsvinden.

  • Wanneer vraag je een ruildag aan en wanneer doe je een afmelding?

    Een ruildag aanvragen biedt voordelen, zoals het behouden van de oorspronkelijke opvangdag als de ruil niet mogelijk blijkt. Bij een afmelding worden de uren echter alsnog in rekening gebracht.

  • Hoe ver van tevoren kan ik extra opvang of een ruildag aanvragen?

    Je kunt dit tot drie maanden van tevoren doen. Op dat moment kan de beschikbaarheid echter nog niet worden vastgesteld; dit gebeurt op zijn vroegst 10 werkdagen van tevoren.

  • Kunnen dagen van verschillende lengtes geruild worden?

    Nee, het ouderportaal of de app ondersteunt het ruilen van dagen met verschillende lengtes niet. In dit geval kun je jouw aanvraag mailen naar klantenmarkt@sinnekinderopvang.nl. Wij voeren dit dan handmatig in.
    Bijvoorbeeld: als je een hele dag wilt ruilen voor een halve dag, zetten wij dit in het systeem. Een medewerker van de locatie beoordeelt de aanvraag. Let op: de resterende halve dag vervalt en er wordt hiervoor geen tegoed verstrekt.

  • Kan ik een ruildag of extra dag annuleren?

    Een goedgekeurde ruildag of extra dag kan niet meer worden geannuleerd.

  • Kan ik op een schoolvrije dag ook opvang in de ochtend afnemen en hoe werkt dit?

    Heeft u een jaarpakket dan is de opvang op een schoolvrije dag die op uw vaste opvangdag(en) valt inbegrepen in uw contract. In andere gevallen kunt u via het ouderportaal extra opvang aanvragen, vanaf 8.15 uur tot de tijd waarop de schooldag eindigt.

    Aanvragen die 15 werkdagen of meer van tevoren worden aangevraagd, gerekend vanaf de voorgaande zondag waarop de opvang nodig is, worden standaard gehonoreerd. Aanvragen die later binnen zijn gekomen worden alleen gehonoreerd als er plek is op de groep en er geen extra medewerker ingezet hoeft te worden.

    Gereserveerde dagdelen die na de sluitingstermijn worden afgezegd worden wel in rekening gebracht.

Flexibele opvang

  • Hoe betaal ik voor flexibele opvang?

    Voor flexibele opvang berekenen wij de benodigde uren als een maandelijks gemiddelde en brengen deze maandelijks in rekening.

    • Bij dagopvang worden de uren omgezet in een kwartaaltegoed waarmee je aanvragen kunt verrekenen.
    • Voor de buitenschoolse opvang (BSO) geldt een halfjaar tegoed.
       

    In het ouderportaal kun je jouw tegoed inzien en daarmee de aangevraagde opvang 'betalen'.

  • Hoe geef ik mijn gewenste flexibele opvang door?

    Je kunt de gewenste opvangdagen doorgeven via het ouderportaal.

  • Tot wanneer moet ik mijn gewenste opvang doorgeven?

    Opvangdagen die minimaal 15 werkdagen van tevoren worden aangevraagd (gerekend vanaf de voorgaande zondag waarop de opvang nodig is), worden standaard gehonoreerd. Bij later ingediende aanvragen wordt gekeken of er nog plek is.
    Voorbeeld: Als je opvang nodig hebt in week 5 (ongeacht de dag in die week), moet je deze voor het einde van week 1 reserveren om verzekerd te zijn van een plek.

  • Wanneer vervalt mijn flextegoed?

    Eventuele resterende uren vervallen aan het einde van het kwartaal (voor dagopvang) of aan het einde van het halfjaar (voor de buitenschoolse opvang).

  • Kan ik een goedgekeurde opvangdag annuleren en mijn tegoed terugkrijgen?

    Opvangdagen die buiten de reserveringstermijn vallen, kun je kosteloos annuleren. Als je de annulering binnen de reserveringstermijn doet, wordt deze dag echter wel gefactureerd.

Vakantieopvang

  • Hoe geef ik mijn vakantieopvang door?

    Je kunt de gewenste opvangdagen doorgeven via het ouderportaal. Aanvragen die 15 werkdagen of meer van tevoren worden aangevraagd, gerekend vanaf de voorgaande zondag waarop de opvang nodig is, worden standaard gehonoreerd. Aanvragen binnen 15 dagen voorafgaand aan het opvangmoment, worden alleen gehonoreerd als er plek is op de groep en geen extra medewerker ingezet hoeft te worden. Gereserveerde dagdelen die na de sluitingstermijn worden afgezegd worden wel in rekening gebracht

  • Kan ik incidentele opvang in schoolweken afnemen als ik alleen vakantieopvang afneem?

    Nee, incidentele opvang in schoolweken is niet mogelijk voor klanten die alleen vakantieopvang afnemen. Wel kun je opvang aanvragen voor schoolsluitingsdagen, van 08:15 uur tot aan de start van de naschoolse opvang.

  • Kan ik mijn vakantieopvang annuleren?

    Opvangdagen die nog buiten de reserveringstermijn vallen, kunnen worden geannuleerd. Bij annuleringen binnen de termijn wordt de dag wel gefactureerd.

Diversen