Gedurende de hele dag zijn er allerlei momenten waarop kinderen leren. Dit gebeurt zowel thuis, als op de opvang. Om kinderen te helpen in hun ontwikkeling is het van groot belang dat ouders en pedagogisch medewerkers goed samenwerken. Een goede samenwerking kan namelijk bijdragen aan de ontwikkelkansen van kinderen.
Het duiden van gegevens
Bij Sinne wordt aan elk kind een mentor toegewezen. Deze mentor volgt de ontwikkeling van zijn/haar mentorkinderen en legt dit vast in een kind-volgsysteem. Daarna bespreekt de mentor uitkomsten ervan jaarlijks met de ouders. Het bespreken van de gegevens uit een kind- volgsysteem zou voor ouders de suggestie kunnen wekken dat kinderen een vaststaand karakter en ontwikkelingspatroon hebben. En soms herkennen ouders zich niet in het beeld wat de mentor schetst. En dat is begrijpelijk. Want vanuit de praktijk weten we dat kinderen zich op de opvang heel anders kunnen gedragen dan thuis, in de speeltuin of op de sportclub.
Ouders zeggen dan: 'Thuis is onze dochter helemaal niet zo afwachtend' of 'Thuis praat onze zoon juist honderduit!' Dit laat zien dat kinderen zich in verschillende situaties anders kunnen gedragen. Daarnaast reageren kinderen ook anders op verschillende mensen, zoals ouders, broers en zussen, pedagogisch medewerkers, vriendjes en andere volwassenen of leeftijdsgenootjes. Kinderen beschikken over de mogelijkheid om divers gedrag te laten zien, zij schakelen steeds per situatie, per persoon over op ander gedrag. Juist om deze reden is de inbreng van ouders tijdens gesprekken op de opvang zo ontzettend belangrijk. Wanneer ouders en pedagogisch medewerkers vanuit een wederkerige relatie over de ontwikkeling van kinderen in gesprek gaan, helpt dit om kinderen beter te kunnen begrijpen.
Erkenning op de specifieke deskundigheid van ouders
De hechting tussen ouders en hun kind is universeel: in alle landen en alle culturen hechten kinderen zich aan hun ouders. Vanuit deze relatie ontwikkelen ouders een specifieke deskundigheid over hun kind. In eerste instantie zijn zij ervaringsdeskundig, zij zien het kind vanaf de geboorte zich iedere dag ontwikkelen en kennen de patronen in de reacties van hun kind. Daarnaast zijn ouders ook deskundig vanuit hun sensitiviteit, zij merken de kleinste signalen op die hun kinderen geven en reageren daar invoelend op.
Professionele deskundigheid
Onze pedagogisch medewerkers bezitten een andere deskundigheid. Zij zijn professioneel deskundig vanuit theoretische kennis over de ontwikkeling van kinderen en praktische ervaring op de groep waarin zij werken. Naarmate een pedagogisch medewerker bij Sinne langer in dienst is breidt deze deskundigheid zich uit. Door coaching en training blijven pedagogisch medewerkers zich ontwikkelen met de nieuwste kennis en inzichten.
Eigen rol en taak
Ouders en pedagogisch medewerkers hebben vanuit hun eigen specifieke deskundigheid over het kind een eigen rol en taak om kinderen kansrijk te laten opgroeien. Samenwerking en erkenning van elkaars deskundigheid kunnen voor kinderen veel opleveren. Wanneer de ontwikkeling of het gedrag van kinderen wordt besproken op de opvang is het goed om de inbreng van ouders samen te brengen met de gegevens uit het kind-volgsysteem. Zo krijgen ouders en pedagogisch medewerkers een goed beeld van de ondersteuningsbehoefte van het kind en kunnen zij samen de juiste pedagogische benadering bepalen, zowel thuis als op de opvang. Deze afstemming en samenwerking is voor kinderen fijn, het zorgt voor voorspelbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid. We beschrijven de samenwerking tussen ouders en pedagogisch medewerkers in pedagogisch handelen vaak vanuit de term “pedagogisch partnerschap”.
Samen zorgen voor ontwikkelingsstimulering
Op de dagopvang en onze speelleergroepen bieden we kinderen voorschoolse educatie. Door woorden en activiteiten aan te bieden vanuit thema’s zoals ‘de lente’ of ‘dit ben ik’ doen kinderen spelenderwijs ervaringen op. Hierdoor beleven zij plezier, maar worden er ook belangrijke vaardigheden ontwikkeld. Het doel van themagericht werken is om kinderen kansrijk te laten instromen in het basisonderwijs.
Uit onderzoek blijkt dat wanneer ouders thuis aansluiten bij het themagerichte activiteitenaanbod van de opvang, dit leidt tot hogere opbrengsten voor kinderen. Bijvoorbeeld in het leren begrijpen en van taal en de groei van de woordenschat. Je kunt als ouder aansluiten door te praten met je kind over belevenissen en ervaringen op de opvang, of door het zingen van liedjes die ook op de groep gezongen worden. Ook door het voorlezen van boekjes, het samen spelen van gezelschapsspelletjes of door er samen op uit te gaan, kun je aansluiten bij het themagericht aanbod van de opvang en daarmee de ontwikkeling van je kind extra stimuleren. Zo krijgen kinderen de themawoorden thuis en op de opvang met veel herhaling aangereikt. Daarmee krijgen deze woorden voor kinderen geleidelijk meer betekenis en beklijven ze beter. Op deze manier zorgen ouders en pedagogisch medewerkers samen voor ontwikkelingsstimulering voor jonge kinderen vanuit een educatief partnerschap.
Pedagogisch- en educatief partnerschap
Pedagogisch- en educatief partnerschap tussen ouders en pedagogisch medewerkers draagt veel bij aan het kansrijk kunnen opgroeien van kinderen. Daarom is het van belang om elkaar goed te informeren, tijd voor elkaar te nemen, naar elkaar te luisteren en ouders actief te betrekken bij het educatief aanbod op de opvang. Samen dragen we immers meer bij aan het kansrijk laten opgroeien van kinderen dan elk afzonderlijk. En dat is van belang wanneer we optimale ontwikkelkansen voor de volgende generatie willen creëren.