Vanaf deze week hopen we al onze kinderen weer gezond en wel terug te zien op onze speelleergroepen, dagopvang en buitenschoolse opvang. Ervaringen rijker, wellicht een lekker kleurtje op de wangen van de zon, een stukje gegroeid en misschien ook wel stiekem weer een beetje behoefte aan een weekritme met wat meer structuur. Natuurlijk is vakantie fijn, kinderen genieten vaak volop van wat meer vrijheid en autonomie. Maar daarnaast kan het voor kinderen ook heel vermoeiend zijn om bijvoorbeeld steeds zelf keuzes te moeten maken in wat je speelt met wie en wanneer, je steeds te moeten verhouden tot versoepelende eetgewoonten en slaaptijden, en alle vakantie ervaringen te verwerken. Dit kost kinderen natuurlijk veel energie. Ook krijgen kinderen in de vakantieperiode verhoudingsgewijs meer te maken met allerlei vormen van onvoorspelbaarheid, niet alle kinderen gaan hier even goed op. Voor de meeste kinderen is het fijn dat we straks met elkaar ook weer teruggaan naar “normaal”.
Naast dat alle scholen weer opengaan, komen veel kinderen straks weer terug op onze groepen bij Sinne. De wenweken na de schoolvakantie worden in het onderwijs vaak de gouden weken genoemd. Maar ook op de dagopvang, speelleergroepen en buitenschoolse opvang moeten kinderen vaak eerst hun draai weer even vinden. Bij Sinne willen we in de wenweken kinderen op een fijne manier weer met elkaar laten kennismaken en hen positieve relaties met onze pedagogisch medewerkers laten opbouwen. Dat doen we op veel verschillende manieren.
De mentor als verbinder
Ieder kind heeft een mentor, deze pedagogisch medewerker is de verbinder tussen de opvang en het gezin en daarmee de contactpersoon van de ouder(s). De mentor neemt daar waar het kan in de wenperiode vaak ruim tijd voor de overdracht zodat hij of zij goed op de hoogte is van bijvoorbeeld veranderende ritmes in slaap- en eetpatronen en van het wel en wee van kinderen. Ook observeert de mentor de kinderen die aan haar of hem zijn toevertrouwd vaak wat extra op welbevinden. Ze kijkt of kinderen zich veilig voelen, plezier hebben en initiatieven durven te nemen in bijvoorbeeld spel. Zo kunnen we bij Sinne al snel weer goed inspelen op de behoefte van kinderen. Zijn er in de vakantie echt grote veranderingen in de ontwikkeling van kinderen geweest dan is het natuurlijk ook fijn dat ouders dit op eigen initiatief bij de mentor aangeven.
Iedereen mag meedoen en iedereen telt mee
Leeftijdsgenootjes zijn voor alle kinderen heel belangrijk. In de groep leren ze elkaar te inspireren en uit te dagen in spel en rekening te houden met elkaar. Bij Sinne stimuleren we dat kinderen (opnieuw) met elkaar kennismaken en vriendschappen aangaan. We doen dat door samen plezier te maken, avonturen te beleven en activiteiten te ondernemen. Onze visie hierbij is dat kinderen echt niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar elkaar wel accepteren en respecteren als groepsgenoot en elkaar niet uitsluiten. We leggen de nadruk op inclusie en het accepteren van diversiteit. Pedagogisch medewerkers bespreken waar nodig onderlinge verschillen met kinderen maar gaan ook actief met hen op zoek naar overeenkomsten. Uitgangspunt is; “Iedereen mag meedoen en iedereen telt mee!”
Aandacht voor groepsvorming
Veel momenten in de dagelijkse routine dragen bij aan groepsvorming zoals samen aan tafel eten, of samen buiten spelen. Bij Sinne leren kinderen daarnaast al jong dat ze samen verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken op de groep. Pedagogisch medewerkers geven kinderen hiervoor opdrachtjes of taken die passen bij hun ontwikkeling. Denk hierbij aan het samen dekken of afruimen van de tafel bij het eetmoment, het samen opruimen van spelmateriaal of het water geven van de plantjes in de moestuin. Daarnaast dragen ook activiteiten bij aan groepsvorming; samen muziek maken, knutselen, bewegen, op pad gaan in de natuur, kennismaken met wetenschap en techniek of samen koken….. alle activiteiten zorgen naast plezier ook voor het vergroten van betrokkenheid bij elkaar.
Zo doen we dat!
Op de groep zorgen vaste routines in het dagritme voor voorspelbaarheid en rust. In de wenweken is hier extra aandacht voor. Pedagogisch medewerkers leggen veel uit en zorgen voor een goede balans tussen vrije en wat meer gestructureerde momenten. Op dagopvang en speelleergroepen leren kinderen al jong elkaar te helpen, elkaar geen pijn te doen en aandacht en spelmateriaal met elkaar te delen. De ongeschreven regeltjes hiervoor worden elke dag met herhaling aangeboden. Groepsregels, verwachtingen en gedragsnormen op de BSO worden aan het begin van het jaar samen met de kinderen vastgesteld. Kinderen leren op deze manier alweer snel; zo doen we dat hier!
Pedagogisch medewerkers bij Sinne investeren door bovengenoemd pedagogisch handelen vanaf de wenweken in het creëren van een veilig en vertrouwd pedagogisch basisklimaat. Zij zorgen ervoor dat alle kinderen, klein of al groot, weer snel hun draai kunnen vinden op de opvang, zich veilig en gezien voelen, en zich kansrijk kunnen ontwikkelen. Langs deze weg wensen we alle kinderen bij Sinne een heel mooi nieuw schooljaar!
Anke Meijer.
pedagogisch beleidsmedewerker Sinne kinderopvang